vrijdag 24 augustus 2012

Kanoën naar IJsselstein

Vorige week donderdag ben ik voorde tweede keer naar IJsselstein geweest met de kano. Dit keer had ik de camera meegenomen. De camera zit altijd in een waterdichte doos. In deze doos heeft ijs gezeten van Hertog met de smaak Peche Melba, maar fungeert nu als een waterdicht vooronder, zodat ik de camera altijd onder handbereik heb.

De foto hieronder laat duidelijk zien, welk voordeel de kano heeft t.o.v. de andere vaartuigen. Ik moet wel bukken, maar ik kan altijd doorvaren. Deze actiefoto's zijn gemaakt door een jonge dame op een bootje, dat lag te wachten tot de brug open ging.

Foto links toont de wipwatermolen, die een aantal jaren geleden is opgebouwd in het park Oudegein. De molen draait regelmatig, maar deze poldermolen maalt geen water.
Nadat de brug opengegaan was, werd ik voor ik bij het eind van de Doorslag was, ingehaald door een stoet van 6 jachtjes, met de nodige golven en dieselwalm. Ik vaar er op enige afstand achter, met in mijn hoofd de muziek en de woorden uit Tunnel of love:  And in the roar of dust and diesel I stood and watched her walk away.

Als ze een tegenligger krijgen, liggen ze alle 6 bijna stil. Dus tijd om even een foto van de laatste bootje te nemen. Daar gaan ze weer. Maar ja, 5 minuten later, liggen ze ze allemaal stil, midden op het water van de Hollandse IJssel, wachtend voor de volgende brug. Zo, nu kan ik er makkelijk voorbij. Dit tot grote verbazing van de wachtende "kapiteins". Er was er zelfs één die gebaarde, dat ik maar achter zijn boot moest gaan liggen, toen ik langs kwam varen. Niet dus. ;-)
Binnen een minuut was ik de stoet weer voorbij en heb ik ruim de tijd kunnen nemen om een foto te maken van het eerste bootje, dat onder de brug doorgaat. De rest zie je nog liggen in de verte.
Nu laat ik de wilde wateren van de Hollandse IJssel achter mij, door linksaf te slaan. Hier heb ik het brandspuithuisje uit 1622 gefotografeerd. (links)  Langs het Stadsmuseum en de boten van Yselvaert rondvaarten vaar ik naar de Walkade. De middelste foto toont de prachtige middeleeuwse stadmuur van de stad IJsselstein, bij de walkade. Het kanon kan niet meer schieten omdat de loop is dichtgemaakt. Vanaf een afstand zie je de stellingmolen De windotter al opdoemen. De molen is ingebruik als korenmolen en er wordt door molenaar Maarten gemalen meel verkocht. Zeker een bezoek waard.

Vanaf het Molenplantsoen wandel ik, met de kano op wieltjes, de Benschopperstraat in. Het leuke is dat als je met de kano loopt, je vaak aanspraak van andere kano-entousiasten krijgt. Ik heb zo al veel verhalen uitgewisseld.
Ik heb bij StraQs wat leuke binnenopnames gemaakt. De jonge man op de rechter foto, is een heerlijk kopje koffie aan het zetten.
Op het terras bij StraQs. Kanootje aan de overkant van de straat en lekker genieten (links). De kofie is er heerlijk en de bediening is vriendelijk en attent.

De tocht voert terug via het Kronenburgplantsoen met zijn prachtige, hoge, groene bomen. De toren hoort bij de kerk waarin ik samen met mijn dochter, het prachtige concert ter gelegenheid van 700 jaar IJsselstein heb mogen bijwonen.

Al met al, een fijne tocht op een mooie zonnige dag.

4 opmerkingen:

  1. Mooi stukje kano actie Bert. Leuk om te lezen. 73, Bas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bas, ik had zo veel foto's gemaakt, daar moest ik iets mee doen. 73, Bert

      Verwijderen
  2. Very good photos. I observe you are taking advantage of travel opportunitikes this year. Have fun. 73 Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, Monday I will be returning to work. I really enjoyed my canoe trips and our bike trips. I had great fun taking the pictures, making the compilations and writing the story. 73, Bert

      Verwijderen