donderdag 2 april 2020

Cilinder dipool met koffieblikken

Bert PA1B tijdens de lezing
Vorig jaar heb de NVRA in Haarlem bezocht voor het geven van een lezing over de cilinder dipool. Ik was uitgenodigd door de voorzitter Arnold Vogelaar.
Voorafgaand was nog even naar Kraantje Lek in Overveen gereden. Daarna ben ik doorgereden naar Haarlem. Omdat ik zeer vroeg was, had ik alle tijd om de antennemast te bewonderen.

In de lezing staan mijn ervaringen met de cilinder dipool met Monster Energie drank blikken centraal. Met deze cilinder dipool heb ik vele QSO's gemaakt op 21 MHz. En ik niet alleen. Alex SA5BFZ heeft op mijn aanwijzing een zelfde cilinder dipool gemaakt. Wij hebben daar beide zeer mooie QRP en QRPp QSO's gemaakt - met de antenne binnenshuis op de eerste verdieping.
Lees het artikel: Cylinder dipoles on 10 meter

Na het verhaal over deze antenne voor 21 MHz, met een spanwijdte van slechts 35 cm (15 inch), vertelde ik dat je voor een lagere frequentie, grotere cilinders moet gebruiken. Dit om een goed rendement te behouden. Want ook voor de cilinder dipool geldt: Des te groter de afmeting, des te lager de frequentie. Daarbij verwees ik naar een paar grote koffieblikken, eigenlijk voorraad bussen, die ik op de kast bij de bar had zien staan.
PA1B Cilinder dipool 24" met voorraad bussen
Toen de lezing afgelopen was zei Arnold: "Bert we hebben nog een cadeau voor je". En je raadt het al, Ik kreeg twee grote voorraad bussen mee. De bussen hebben een lengte en een diameter van 25 cm. (10 inch). De blikken hebben eerst een tijd in de shack gestaan. Maar een paar uur voor de HA-DX contest besloot ik, om de blikken tot een cilinder dipool om te toveren. Het mooie van onze hobby is dat je onmiddellijk je bouwsel kan uit proberen, door er QSO's mee te maken.
De afmeting van de voorraad bussen is zo veel groter dan de afmeting van de blikjes van de Monster Energie drank, dat deze cilinder dipool uitnodigt om te werken op 14 MHz en op 7 MHz.

PA1B Cilinder dipool 24 " met voorraad bussen
Ik ben begonnen met in elke bus een gat in de bodem te maken. De bussen zijn van blik en daardoor is een waarschuwing wel op zijn plaats. Wat geknipt blik is loei scherp. Ik dacht dat ik er ongeschonden uit zou komen. Maar ja. . . halverwege de bouw zat er toch in eens bloed aan de cilinders. Oeps. Zonder het te merken had ik toch een ijzer splinter in mijn vinger gekregen, die er pas 1 februari uit kwam.

De lezing werd zeer gewaardeerd. En het was heel gezellig.
Ik bedank de NVRA voor de zeer genoeglijke avond en de voorraad bussen.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Bert, deze antenne belooft wat als de condities beter gaan worden op 21 MHz. Het blijft een mooi verhaal, 73 Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Paul, deze dipool heb ik voor 7 MHz en 14 MHz gemaakt. Dat heb ik nu in de tekst toegevoegd. Bedankt voor de hint. FB. 73, Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Bert,

    Ik heb de antenne met Monster blikken na gebouwd en werkt prima, kun jij mij de technische afmeting van de (koffie) spoel geven met name de windingen en aftakkingen.
    Soms kan ik niet goed zien hoe jij de aftakking van de spoelen maakt en wat voor invloed dit heeft op afstemming / SWR etc. mijn aftakking zit op de helft zoals aangegeven op de tekening en dat werkt voor 24Mhz en 14Mhz.

    Nogmaals bedankt en kon de lezing in Twente niet doorgaan, vandaar mijn detail vraag.

    E-mail sturen mag ook pa3gmw@gmail.com

    Met vriendelijke groet, Jan Smidt PA3GMW

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jan, de PVC koker van de spoel heeft een diameter van 10 cm. Er liggen 15 windingen op, over een breedte van 6,5 cm. De spoel hangt aan de draden aan de uiteinden van de spoel. De aftakkingen zitten EEN winding uit elkaar in het midden aan de onderkant van de spoel. Succes met de Cilinder dipool. 73, Bert

      Verwijderen