dinsdag 28 maart 2017

Jan Weissenbruch in Culemborg

Stadhuis van Culemborg
In januari heb ik een tentoonstelling bezocht van prachtige schilderijen van de schilder Jan Weissenbruch (1822-1880) in het Teylersmuseum in Haarlem.

De site van het Teylersmuseum vermeldde:
Jan Weissenbruch is een van de meest eigenzinnige Nederlandse kunstenaars van de 19de eeuw. Met felblauwe luchten en heldere lijnen bracht hij de oude poorten, stadsmuren en huizen in beeld die in rap tempo werden afgebroken om plaats te maken voor de moderne tijd. Met een romantische liefde voor het verleden legde Weissenbruch het verdwijnende oude Nederland vast, maar hij deed dat met een fotografische scherpte en een realisme die ultramodern waren.

Weissebruch heeft een aantal schilderijen gemaakt in het rivieren gebied. Ook in Culemborg. Een van de schilderijen in de tentoonstelling toonde de binnenplaats naast het stadhuis van Culemborg.  Dat vond ik opmerkelijk, maar ook leuk, want andere kunstenaars hebben vele malen de voorkant van het stadhuis in schilderijen en tekeningen vastgelegd. Vanmiddag was ik in Culemborg en terwijl mijn vrouw diverse winkels bezocht, ben op zoek gegaan naar deze binnenplaats.

De site van het Teylersmuseum vermeldde:
Jan Weissenbruch is een van de meest eigenzinnige Nederlandse kunstenaars van de 19de eeuw. Met felblauwe luchten en heldere lijnen bracht hij de oude poorten, stadsmuren en huizen in beeld die in rap tempo werden afgebroken om plaats te maken voor de moderne tijd. Met een romantische liefde voor het verleden legde Weissenbruch het verdwijnende oude Nederland vast, maar hij deed dat met een fotografische scherpte en een realisme die ultramodern waren.

Uit het schilderij kon ik opmaken dat het tafreel zich aan de linkerkant van het stadhuis moest bevinden. Dus aan de zijde waar het gebouw met trapgevel links naast het stadhuis te zien is.
Via een smalle straat kwam ik uit aan de zijkant van het stadhuis.

Schilderij en foto - Klik om te vergroten
Ach moet je dat wel doen? Want na 160 jaar is er natuurlijk niets het zelfde.
In de tentoonstelling in Haarlem had ik gelezen dat Weissenbruch gebouwen, die het zicht op het onderwerp ontnamen, wel weg liet in het schilderij. Die mogelijkheid heb ik niet met de camera in mijn moderne telefoon. Maar als die mogelijkheid er wel op zat....
Het is grappig om te zien dat het hoge gedeelte, links in het schilderij, er in werkelijkheid strakker uitziet dan Weissenbruch het weergeeft.
Maar de lucht is in het schilderij veel mooier dan in de foto. hi.

Het blijft een prachtig schilderij.  Klik even om te vergroten.

2 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal Bert.
    Ik heb van 1966 - 1985 in Culemborg gewoond. Inderdaad een verrassende kant van het stadhuis.
    73 Ron PA2RF

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ron, dank je voor de enthousiaste reactie. Ik was erg benieuwd, maar realiseerde mij ook, dat het heel anders kan zijn, dan ik ooit verwachtte.
      Maar het blijft echt een prachtig schilderij. 73, Bert

      Verwijderen