woensdag 5 februari 2020

Cilinder dipool met koffieblikken

Bert PA1B tijdens de lezing
bij de NVRA in Haarlem
In september 2019 heb ik de lezing over de cilinder dipool gehouden bij de NVRA in Haarlem. Ik was uitgenodigd door de voorzitter van de NVRA Arnold Vogelaar. Het was een zeer gezellige avond.

Afmeting van de cilinder dipool
De cilinder dipool die gemaakt is van Monster Energiedrank blikken doet het zeer goed op 21 MHz. Deze dipool heeft een spanwijdte die 20 maal kleiner is, dan een halve golf dipool voor deze frequentie.

De zeer kleine afmeting van de cilinder dipool is nou net het bijzondere er aan.

PA1B Cilinder dipool met koffieblikken
Klik voor groter formaat
Des te lager de frequentie, des te groter moet de afmeting van de cilinder dipool zijn, om een goed rendement te verkrijgen.
Tijdens de lezing vertelde ik terloops, dat de koffieblikken die ik achter de bar had zien staan, uitstekend geschikt zouden zijn voor een cilinder dipool voor 14 MHz.
Tot mijn verbazing kreeg ik na de lezing twee van deze (lege) koffieblikken mee.
De blikken hebben een diameter en een lengte van 25 cm.


PA1B Cilinder dipool met koffieblikken
Cilinder dipool met koffieblikken
De koffieblikken hebben eerst maanden in de shack gestaan, voor dat ik het plan opvatte, om ze eens even uit te proberen. Ik had ze ten slotte, niet voor niets gehad. Hi.
Ik heb eerst een gat in de bodem van elk blik gemaakt.
De blikken hangen op een stuk witte PP buis.
De PP buis bevat geen geleidende vulstof. Zie foto.
Ik heb de blikken met de open zijde naar elkaar toe geplaatst.
De spoel hangt in het midden tussen de blikken, gedeeltelijk in de blikken.
De antenne heeft een spanwijdte van slechts 58 centimeter. Dit is 23 inch.

Pas op met blik
De koffieblikken die ik kreeg, zijn echt van blik. De knipranden van blik zijn echt loeischerp. Ook tijdens het uitknippen van de gaten in de onderzijde van het blik heb ik, zonder het te merken, een vinger open gehaald. Dat merk je pas, als je bloed ziet. Gelukkig druppelsgewijs.
Update: Pas op 1 februari heeft mijn vrouw met een naald een kleine, maar irritante "bliksplinter" uit mijn vinger verwijderd.

On the air
Om de nieuwe cilinder dipool uit te proberen heb ik nog de zelfde dag, QSO's gemaakt in de
HA-DX contest op 18 januari 2020 en later in de REF contest op 25 januari 2020.

Klik groter
Resultaten HA-DX
Zoals ik verwachtte, doet de cilinder dipool met de koffieblikken het prima op 14 MHz.
Ik had maar heel weinig tijd, door allerlei verplichtingen in het weekend, maar ik heb toch twee interessante contest QSO's in de HA-DX contest kunnen maken en dat nog wel met zeer laag vermogen.
Ik werkte in de HA-DX contest met EW4A  en LZ5R beide met slecht 280 mW.
EW4A over  788 mijl met 280 mW is goed voor 2810 Miles per Watt en
LZ5R over 1138 mijl met 280 mW is goed voor 4060 Miles per Watt.

Resultaten REF-CW
Het weekend daarop maakte ik 4 QSO's in de REF contest op 7 MHz. Vanwege de korte afstand naar Frankrijk (130 mijl) heb ik gekozen voor 7 MHz. Bovendien was ik natuurlijk benieuwd hoe de nieuwe cilinder dipool het op 7 MHz doet.
In de REF contest was er veel QSB. De wisseling in de signaalsterkte maakte het soms erg lastig of zelfs onmogelijk een QSO te maken. En als QRPp station ben je natuurlijk altijd het ALLERLAATSTE station in de rij.
In het eerste QSO was het ontvangen signaal zeer sterk. Dus startte ik met  90 mW, maar toen sloeg de QSB toe. Ik schakelde  te vergeefs over naar 230 mW, maar het signaal werd zwakker. Het lukte ten slotte met 990 mW, dus nog net met QRPp. Hi.
Ik maakte QSO's met F5OHM, F5KHP, F4HQZ en F6BYJ op 7 MHz met 990 mW
in alle 4 de QSO's. Ik heb in de volgende QSO's steeds direct met 990 mW geantwoord, zonder moeite te doen om eerst een lager vermogen te proberen. Maar het ging prima.

Mooie resultaten voor een antenne met een spanwijdte van slecht 58 centimeter. Dit is 23 inch.
Mijn dank gaat uit naar de NVRA voor de mooie blikken en voor de zeer gezellige avond in Haarlem. Dank jullie wel.

4 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal Bert. Ik neem er een kopje koffie op, ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Tjeerd, Twee koppen mag ook. Voor elke cilinder één. Het is zo leuk dat het ook met zeer laag vermogen gaat. 73, Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Incredibile, grazie per il racconto!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear Fabio, Great to hear from you. I have fun with my new Cilinder dipole. Grazie per il complimento. 73, Bert

      Verwijderen